Skip to content
info@blogbrains.nl | +31 (0) 416 235005 |

Waar we op letten bij het controleren van een blogartikel

Elke week vliegen er tientallen (soms zelf 100+!) blogartikelen onze mailbox binnen. Voordat deze artikelen live gaan, worden ze eerst gecheckt door ons. Benieuwd waar we allemaal op letten bij het controleren van een blogartikel? We vertellen je er hier meer over!

1. Een pakkende titel


Laten we beginnen bij het begin: de blogtitel. Is deze pakkend, lang genoeg en geeft het een goed beeld weer van de inhoud van het artikel? Een goede titel is niet alleen belangrijk voor de opdrachtgever, maar ook voor jou als blogger. Omdat:

  • een pakkende titel ervoor zorgt dat er veel meer mensen op je artikel zullen klikken en verder gaan lezen;
  • een goede titel met relevante zoekwoorden automatisch wordt geoptimaliseerd voor de zoekmachines, wat ook zal resulteren in meer bezoekers!

2. Relevante afbeeldingen

In elk blogartikel hoort minimaal één relevante afbeelding. Als een product review onderdeel is van de opdracht kun je als blogger natuurlijk zelf prachtige foto’s van het product maken. Maar ook als je over een dienst schrijft of geen product kunt testen kun je prima relevante afbeeldingen verwerken in het blogartikel. Dit mogen (gratis) stockfoto’s zijn, maar ook zelfgemaakte foto’s die te maken hebben met het onderwerp van het artikel. In sommige gevallen levert de opdrachtgever zelf beeldmateriaal aan dat gebruikt mag worden in de blogartikelen.

Afbeeldingen lezen prettiger, ondersteunen de inhoud van het artikel én het artikel wordt beter onthouden. Daarnaast dragen ze ook nog bij aan je SEO als:

  • de afbeelding een beschrijvende naam heeft. Dus niet IMG_2362.jpg maar bijvoorbeeld bosbloemen.jpg;
  • de alt-tekst van de afbeelding is ingevuld, zodat Google begrijpt waar de afbeelding over gaat.

3. Spelling


Spelling is één van de belangrijkste punten waar we op letten bij het controleren van een blogartikel. Als blogger is het natuurlijk de bedoeling dat je een 100% foutloze tekst kunt aanleveren. Helaas komen we toch regelmatig nog een heleboel spel- en typefouten tegen. Een aantal veelvoorkomende spelfouten zijn bijvoorbeeld:

  • Van te voren (juiste spelling: van tevoren)
  • Dat betekend (juiste spelling: dat betekent met een t)
  • Wordt je graag… (juiste spelling: word je graag…)
  • Net als mij (juiste spelling: net als ik)

Niets staat zo onprofessioneel als een tekst met spelfouten. Zeker als jij hier als blogger voor betaald krijgt! Het is dus heel belangrijk om je blogartikel altijd nog eens heel goed na te lezen.

Onze tip: laat je blogartikel even rusten als je ‘m af hebt. Pak hem er dan een paar uur of een dag later nog eens bij en lees het artikel nogmaals goed door. Vaak word je blind voor je eigen fouten en kan het helpen om er op een later moment nog eens met een frisse blik naar te kijken.

Is spelling niet echt jouw sterke kant? Laat je tekst dan altijd nog door iemand anders checken voordat je ‘m opstuurt!

4. SEO check

De meeste opdrachtgevers willen graag beter gevonden worden op bepaalde zoekwoorden. Het is dus belangrijk dat deze keywords (die we vermelden in de opdrachtomschrijving) precies zo over worden genomen in het blogartikel. Bij elk keyword hoort een specifieke link naar de website van de opdrachtgever waar het keyword naar moet verwijzen.

Voorbeeldje: de opdrachtgever is een webshop met bloemen. Zij willen beter gevonden worden op de keywords online bloemen bestellen via de landingspagina www.bloemenzaakje.nl/bloemen-bestellen. Dan is het belangrijk dat jij als blogger deze keywords mét link op een natuurlijke manier in het blogartikel verwerkt. Zo kun je een inspirerend blogartikel schrijven over originele cadeautjes en bijvoorbeeld in deze zin de keywords met link opnemen:

Ben jij last-minute nog op zoek naar een leuk en origineel cadeau? Dan hoef je niet meer in de stress te schieten, want tegenwoordig kun je gewoon online bloemen bestellen.

Daarnaast kijken we bij het checken van de blogartikelen ook of:

  • de links do-follow zijn (indien dat de wens is van de opdrachtgever).
  • het blogartikel minimaal 400 woorden bevat.
  • er niet gelinkt is naar concurrenten van de opdrachtgever. Interne links of relevante links naar niet-concurrenten zijn geen probleem.
  • de Linkpizza plugin is uitgeschakeld. Deze plugin geeft namelijk minder waarde mee aan de links uit het artikel.

5. Zinsopbouw


Naast het opsporen van spelfouten kijken we ook naar de zinsopbouw. Zijn de zinnen kloppend en vooral ook niet te lang? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je als lezer 3 keer dezelfde zin moet lezen voordat je ‘m begrijpt.

6. Afsluiting


Tot slot kijken we hoe het blogartikel wordt afgesloten. Is de laatste alinea een logisch einde of stopt het artikel abrupt? Het beste is om elk blogartikel met een vraag af te sluiten. Een vraag moedigt lezers meteen aan om te reageren, zodat er meer interactie op de blog ontstaat. Dit is niet alleen leuk voor jou als blogger, maar draagt ook nog eens bij aan de SEO.

Check, check, dubbel check

Als alles van deze checklist helemaal in orde is mag het blogartikel online worden geplaatst. Zo heb jij als blogger altijd een professioneel blogartikel online staan en krijg je als opdrachtgever alleen maar foutloze blogartikelen opgeleverd. Win-win situatie dus!

Dit bericht heeft 3 reacties

  1. Bedankt voor de tips! Ik vind het vooral een goede tip om de blogpost even te laten rusten als hij af is. Wanneer ik de blogpost een paar uurtjes later of de volgende dag nog eens nalees, kom ik altijd wel nog een foutje tegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top