Hoe maak je jouw blog leesbaar en toch SEO-proof?
1 Gebruik de juiste trefwoorden
Als je met ons werkt zullen we je vragen om een focustrefwoord (keyword) te gebruiken in je blogartikel. Hier plaats je soms ook een link onder (anchortekst). Indien je je blog (nog) beter vindbaar wilt maken adviseren we je om, tijdens je werkzaamheden, gebruik te maken van trefwoorden. Welke combinatie je het beste kunt gebruiken, kun je makkelijk ontdekken door hier wat onderzoek naar te doen. Dit kan op een gemakkelijke manier door in Google een woord in te typen en onderaan de eerste pagina te kijken welke opties Google voorstelt. Ben je wat meer ervaren dan kun je ook gebruikmaken van zoekwoordentools.
Trefwoorden in tekst
Een trefwoord laat je ook terugkomen in de titel (H1-tag), tussenkopjes (H2-tags) en in de alinea’s zelf. Let op! Gebruik ze niet te vaak. Je artikel moet wel goed leesbaar blijven. Je mag ook gerust wat varianten en synoniemen gebruiken, zoekmachines snappen tegenwoordig de relaties tussen bepaalde woorden beter.
Trefwoord in URL
Zorg ervoor dat het trefwoord ook terug komt in de URL van je blogartikel en de SEO-titel. Dit is de titel die zichtbaar is in Google. Het is belangrijk dat het trefwoord daarbij zo ver mogelijk vooraan staat. Onder de titel staat altijd een korte omschrijving van je blogartikel. Dit is de meta-omschrijving. Laat ook hier het trefwoord terugkomen.
Trefwoord in afbeeldingen
Gebruik je een afbeelding in je blogartikel, maak ook deze SEO-proof door in de bestandsnaam van deze afbeelding het trefwoord terug te laten komen. Zorg wel dat deze ook relevant is voor de afbeelding zelf. Wanneer je de afbeelding upload kun je ook nog een ALT-tag meegeven. Zorg ook dat deze passend is bij zowel de trefwoorden als de afbeelding.
2 Maak gebruik van interne links en anchor teksten
Verwijs d.m.v. interne links naar andere artikelen op je blog. Dit is voordelig voor de lezer maar ook voor de “bot” die je blog in kaart brengt voor de zoekmachine. Deze “bot” crawlt je website en gaat via interne links door je blog heen, zo brengt bijvoorbeeld Google de structuur van je website in kaart. Plaats echter niet teveel interne links, wij adviseren een maximum van 3 per artikel.
Zorg er wel voor dat je naar relevante artikelen verwijst, bijvoorbeeld waarin je dieper in gaat op onderwerpen waar vluchtig over gesproken wordt in je nieuwe artikel.
Tip: kijk maandelijks je oudere blogartikelen door. Wellicht dat je inmiddels een nieuw artikel geschreven hebt met een waardevolle link die je bij je oudere artikelen kunt plaatsen.
Wat zijn anchor teksten?
Wanneer je interne links plaatst is het belangrijk dat je een link plaatst op trefwoorden die relevant zijn voor het artikel waar je naartoe linkt. Deze trefwoorden (met een link) noemen we “anchors” of “anchor-teksten”. Plaats het linkje dus niet alleen onder een tekst zoals: ‘klik hier’, dat is wel een anchor maar niet erg relevant. Kies dus voor (tref)woorden die voorkomen in je tekst.
3 Schrijf korte alinea’s en gebruik tussenkopjes
Online artikelen worden vaak ‘gescand’ door lezers. Zo bepalen ze in een paar seconden of informatie relevant is en of ze verder gaan lezen. Als je inhoudelijk sterke tussenkopjes (h2 of h3) schrijft helpt dat de lezer om te bepalen of hij of zij verder leest of niet. Maak ook gebruik van korte alinea’s, deze dragen er aan bij dat lezers het gevoel hebben dat de gehele tekst niet zo lang en taai is.
4 Stel een vraag aan je lezers
Google vindt het heel interessant om te zien dat jij reacties krijgt op je blogartikel! Dit betekent namelijk dat de informatie die je deelt relevant is en reacties uitlokt. Bezoekers zijn dus echt betrokken. En eerlijk is eerlijk, reacties van je bezoekers betekent interactie en is toch wel het grootste compliment dat je kunt krijgen!
Zo check je het artikel zelf:
Heb je bovenstaande tips toegepast bij je blogartikelen, maar ben je toch wat onzeker of je dit goed hebt gegaan, check dan de WordPress plugin Yoast. Deze plugin is speciaal ontwikkelt zodat je makkelijk kunt checken of je blogartikel goed leesbaar is en of deze is geschreven volgens de SEO richtlijnen. Denk bijvoorbeeld aan: het aantal woorden per zin, hoe vaak het trefwoord terug komt en of de Meta-data lang genoeg is. Daarnaast zijn er natuurlijk nog een heleboel tips om meer bezoek op je blogartikel te genereren waarbij je de focus niet op SEO legt.
Mocht je nog vragen hebben over dit artikel, kun je altijd even een mailtje sturen naar info@blogbrains.nl.
Dit bericht heeft 0 reacties