Ontmoet het brein achter Blog Brains

Blog Brains / Inside info  / Ontmoet het brein achter Blog Brains
Ontstaan Blog Brains

Ontmoet het brein achter Blog Brains

Altijd al benieuwd geweest naar het ontstaan van Blog Brains? In dit blogartikel ontmoet je eigenaar, creatief bedenker en onze eerste echte Brainy: Kamiel. Hij vertelt waarom Blog Brains is ontstaan en hoe het concept tot stand is gekomen. Een kijkje in het verleden, heden en de toekomst van Blog Brains en wat jij daarin van ons kan verwachten!

Wie is Kamiel?

Mijn achtergrond ligt qua studie op sales & marketing vlak. Dat vond ik als kind al interessant en heb zodoende MDS-C International Business en HBO Marketing Management gestudeerd. Daarna ben ik direct in “de sales” terecht gekomen en al snel wist ik dat er meer moest zijn dan werken in Nederland. Daarom vertrok ik op mijn 21e voor een seizoen naar Griekenland, werken als berggids. Uiteindelijk kwam ik ruim 4 jaar later thuis en heb ik op veel plekken in de wereld gewoond en gewerkt zoals Griekenland, Spanje en Thailand.

Bij thuiskomst vond ik een commerciële baan bij een bedrijf in de meet- en regeltechniek voor de drukindustrie (meten en regelen bleek later veel parallellen te hebben met internet marketing). Een leuk bedrijf waar ik een mooie carrière heb gemaakt en weer veel zakelijk gereisd heb. Na 8 jaar was ik er echter klaar mee: werken voor een baas. En niet onbelangrijk, ik kreeg met Lies mijn 1e zoon: Viggo. Tijd om minder te reizen en te starten in een andere industrie. Iets met internet leek me wel wat…

Kort daarna heb ik mijn eerste bedrijf opgericht, Linkbuilding Partner, met Peter. Daarna zelfstandig een kleine webwinkel in leren armbanden (verkocht) en met de geboorte van mijn 2e zoon Fedde ging ik van de zolder naar een echt kantoorpand. Ik richtte  Two Step Web & Marketing (2014) op en daarna Blog Brains (2015). In 2016 is hier een uit de hand gelopen hobby bijgekomen, een (web)winkel in keramische BBQ’s genaamd Kamado Express (de webwinkel) en een winkel: The Fire Station (winkel).

Never a dull moment dus…

Kamiel

1 Waarom Blog Brains?

Als autodidact SEO specialist hield ik me bezig met de vraag hoe je kwalitatief, duurzaam, zo hoog en stabiel mogelijk in Google terecht kwam en bleef. Met mijn toenmalige webwinkel werd ik, al in 2013, benaderd door bloggers die graag een blogje wilden schrijven in ruil voor een product. Dat werkte fijn en goed, toen ging er bij mij een belletje rinkelen: als een klein aantal bloggers interesse heeft om samen te werken zouden er dan ook 1000+ interesse hebben? Het duurde nog bijna 2 jaar voordat het concept uitgewerkt was en vergeet niet dat Blog Brains het 1e bedrijf was dat het zo aanpakte. Alles was een gok! Inmiddels schieten de klonen uit de grond maar ik zie vaak dat het ontbreekt aan kennis en respect voor de bloggers. Blog Brains stelt de bloggers centraal. Die hebben we nodig en zullen we altijd voorop stellen.

2 Welke blogs lees je zelf?

Cliché maar ik ben gek op mooie auto’s. Ik lees dus autoblogs, daarnaast ben ik dol op gezelligheid en alles wat met eten en drinken te maken heeft. BBQ blogs uiteraard maar ook over koken in de keuken. Heerlijk! Reisblogs spreken me ook aan en natuurlijk lees ik veel over ondernemen en (online) marketing.

Wat ik mooi vind om te horen? Mensen die zeggen dat ze nooit blogs lezen… Vaak realiseer je niet dat je dat wel erg vaak (onbewust) doet. Met name als je wat specifieks zoekt. Er is vaak relevante blogcontent die je antwoord geeft op de vraag die je aan Google stelt. Fan zijn of volgen van een blog is natuurlijk wat anders, maar iedereen leest blogs en ze voegen echt waarde toe.

3 Wat is de leukste opdracht tot nu toe?

Het zijn er zoveel dat ik geen echte favoriet heb. Ik vind de rollator-opdracht wel een leuke, die leek onmogelijk maar het lukte toch. Ook vind ik het tof als echt bekende merken ons vragen om samenwerkingen te regelen. Dat is de kick van ondernemen!

Wat ik dus zo mooi vind aan onze samenwerkingen is de creatieve draai die bloggers aan een opdracht geven. Van iets moeilijks een toffe blog maken… dan mag je trots op jezelf zijn.

4 Waarin heeft Blog Brains ook jou verrast?

Dat het zo goed werkt, het is een krachtige vorm van marketing. De opdrachtgevers zijn erg tevreden met de resultaten en dat blijkt uit het feit dat de grootste bureaus van Nederland langzaam hun weg naar ons toe vinden.

Het werkt zelfs zo goed dat er allerlei partijtjes nu oppoppen als paddenstoelen. Dat zie ik een beetje als een bedreiging, maar ook wel als een compliment voor een goed idee.

5 Voor wie is Blog Brains de juiste partner?

Recentelijk hebben we het idee los gelaten om ons 100% op marketingbureaus te richten. Elk tof bedrijf kan zich bij ons aanmelden en kosteloos een analyse aanvragen. We hebben onze aanpak gewijzigd en gaan onze expertise en dienstverlening verder uitbreiden want we zien dat er veel mogelijkheden zijn om meer toegevoegde waarde te leveren aan onze opdrachtgevers.

Daarnaast verwelkomen we echte bloggers die zichzelf en hun publiek serieus nemen. Degenen met passie zullen het altijd verder schoppen dan degenen die het voor het geld doen.

6 Hoe ziet de toekomst eruit?

We zijn een topteam! Twee powervrouwen draaien het bedrijf dagelijks. Zoals je hebt kunnen lezen heb ik diverse bedrijven dus vertrouw ik op Kristel en Christy. We hebben ook echt veel plezier met alle collega’s, dat vind ik belangrijk. Work hard, play hard!

Laatst hebben een periode van zelfreflectie en verbetering achter de rug. Daar heb ik zeker een rol in maar we bepalen alles samen en Blog Brains loopt nu beter dan ooit. In 2019 gaan we meedoen aan een beurs en we gaan zelf een blogevent organiseren in ons supergave pand in Kaatsheuvel (een jaren 50 brandweerkazerne). Stay tuned!

Als laatste, een gouden tip?

Veel van onze bloggers zijn natuurlijk ook ondernemer. Ik geef daarom liever geen tip maar liever mijn visie op ondernemen:

“Kijk altijd om je heen, denk zelf en bedenk zelf, neem niet klakkeloos over wat iemand anders zegt of schrijft, stel je kwetsbaar op en spar vooraf met slimme, ervaren mensen, werk je ideeën nooit helemaal in detail uit (het verandert toch…), begin gewoon, stuur bij en wat je ook doet, doe het nooit alleen maar voor het geld…”

Geen reacties

Plaats een reactie