Waarom jij vandaag nog aan de slag moet gaan met influencer marketing
Tegenwoordig is de influencer niet meer weg te denken in je marketingmix. Je herkent het misschien wel, zodra je maar instagram opent en begint te scrollen komt het ene na het andere merk voorbij die door influencers wordt aanbevolen. Is dit je nog niet opgevallen? Bekijk het vanaf nu maar eens goed, en je zult zien dat er meer gebruik van wordt gemaakt dan je misschien van tevoren zou denken. Ben jij er nog niet helemaal over uit of het gebruiken van influencers echt bij jouw bedrijf past? In dit artikel vertel ik je waarom je vandaag nog aan de slag moet gaan met influencer marketing!
Wat is een influencer?
Eerst terug naar de basics! Want allemaal leuk en aardig dat influencer marketing, maar wat is een influencer nou precies? Een influencer is een persoon met geloofwaardigheid, aanzien en autoriteit waarmee hij / zij anderen beïnvloed om de naamsbekendheid van een bepaald merk of dienst te vergroten of wordt gestimuleerd dit product te kopen. Over het algemeen hebben deze influencers een groot bereik op (verschillende) social media kanalen waarbij ze hun volgers bekend kunnen maken met een bepaald merk, dienst, of product.
Waarom gebruik maken van influencer marketing?
Misschien heb je dat zelf ook wel? Wanneer je een reclame voorbij ziet komen op tv, twijfel je toch over de waarheid en of het merk of product wel zo geweldig is zoals er wordt verteld. We vertrouwen toch eerder de mening van iemand die we zelf kennen of volgen. Dus wanneer een influencer vertelt over een bepaald product die hij / zij al jaren gebruikt zijn we eerder geneigd om dit aan te nemen. Dit is precies het stukje waar je wordt ‘ge-influenced’. Denk ook maar een aan reviews. Iedereen leest ze en laat ze mee beslissen of je ergens iets koopt of juist niet. Kortom, we laten vaak de mening van een gebruiker of ervaringsdeskundige meetellen in het totale beslissingstraject.
Een macro of micro influencer?
In eerste instantie zou je denken dat het veel effectiever is om influencers in te zetten die een groot aantal volgers hebben. Uiteraard zit hier een kern van waarheid in, maar wist je dat het inzetten van micro influencers ook erg waardevol kan zijn voor jouw bedrijf? Deze micro influencers mogen dan wel een kleiner aantal volgers hebben, grote kans dat zij een goede relatie en dus een echte vertrouwensband hebben met hun volgers. Op deze manier ben je met influencer marketing bezig tegen een betaalbaar tarief in vergelijking met samenwerken met een macro influencer. Het effect: de naamsbekendheid, traffic en conversie is uiteraard in verhouding, echter is de kans gelijkwaardig of beter omdat je je marketingpijlen richt op een kleine maar specifieke doelgroep.
Actief inzetten van social media kanalen
Zoals hierboven aangegeven hebben influencers een goede band met hun trouwe volgers, zo ook op hun actieve social media kanalen. Tegenwoordig kan hier gebruik worden gemaakt van verschillende kanalen zoals onder andere Instagram, Facebook, Snapchat en YouTube. Hierbij kunnen influencers in een post, story of video een merk of product delen met hun volgers waardoor ze direct worden bereikt, geïnformeerd en geïnspireerd. In stories is het zelfs mogelijk om naar een pagina te linken, waardoor de volgers direct naar de gewenste pagina van de opdrachtgever worden gestuurd. Een actieve vorm van influencer marketing dus!
Influencer marketing bij Blog Brains!
Bij Blog Brains werken wij voornamelijk met bloggers die allemaal beschikken over een eigen blog in een bepaalde categorie. Zo hebben we een hoop mama– en reisbloggers of bloggers die schrijven over beauty of interieur. Iedereen schrijft dus in hun eigen straatje op hun eigen website met hun eigen trouwe volgers. Op deze manier kunnen we dus ook veel gerichter aan de slag en ziet het er natuurlijker uit om de de naamsbekendheid van jouw merk of dienst te vergroten. Daarnaast beschikken de meeste bloggers ook over verschillende social media kanalen, zo krijgt het merk of product nog een extra zetje in de rug!
Bij Blog Brains hoef je zelf niet meer op zoek naar influencers die matchen met jouw product of dienst, want dit wordt allemaal voor jou geregeld door ons Blog Brains team!
Ben je benieuwd hoe dit er vervolgens uitziet en wat influencer marketing kan betekenen voor jouw bedrijf? Bekijk hier de case van HappySoaps.
Dit bericht heeft 0 reacties