
“Wij willen onze algehele vindbaarheid vergroten en meer organisch verkeer”
Kamado Express is een niche webwinkel, gespecialiseerd in één type BBQ: de kamado BBQ (herkenbaar aan de ei-vorm!). Het bedrijf heeft als doelstelling dé meest complete en klantvriendelijke webshop en winkel van deze BBQ’s te zijn. Via de samenwerking met bloggers was het doel voor Kamado Express om de algehele vindbaarheid te vergroten, de posities in Google te verhogen en meer traffic te ontvangen via blogs en organisch.

De resultaten van een langdurige, doorlopende samenwerking
In 2018 is de website van Kamado Express live gegaan. Hierbij is bewust rekening gehouden met een sterke on page SEO, waardoor we meteen met de samenwerking met bloggers van start konden. Door de mix van een uitstekende on page SEO én off page SEO met Blog Brains was er al snel een forse stijging te zien van alle belangrijke trefwoorden (zonder dat er nog andere linkbuilding activiteiten zijn gedaan). Het resultaat: voor de belangrijkste trefwoorden met indrukwekkende zoekvolumes hebben we een top 3 positie in de zoekmachines bereikt!
Resultaat organische posities in Google
Trefwoord | Beginpositie december 2018 |
Eindpositie mei 2020 |
Zoekvolume |
---|---|---|---|
Kamado Joe aanbieding | 10 | 1 | 170 |
Kamado Joe | 29 | 2 | 5.400 |
Kamado Joe Junior | 12 | 2 | 720 |
Kamado Joe Classic 3 | 13 | 2 | 880 |
Green Egg | 79 | 3 | 18.100 |
Big Green Egg | 64 | 3 | 8.100 |
Big Green Egg XL | 27 | 4 | 210 |
Big Green Egg MiniMax | 29 | 6 | 480 |
De aanpak
In principe is een goede on page SEO de basis van elke samenwerking. Hierdoor is Kamado Express al opgepikt door de zoekmachines. Aan ons de uitdaging om top 3 posities te bemachtigen! De focus van de samenwerking lag op een aantal van de populairste merken: Big Green Egg en Kamado Joe. Voor deze samenwerking hebben we in totaal 57 bloggers ingezet, verspreid over 8 maanden in de periode december 2018 – mei 2020. BBQ en food zijn pure emotie, dus een samenwerking met BBQ en foodbloggers hoorde bij de strategie. Daarnaast zijn er ook bloggers uit de categorieën Lifestyle, Mama en Alles voor mannen ingezet. De emotie van bereidingen en het ideale barbecue moment zijn dan ook terug te vinden in de blogartikelen.
Voorbeelden van blogartikelen

Kamiel van Riel over de samenwerking met Blog Brains
Als eigenaar van zowel Kamado Express als Blog Brains kan ik volop testen met blogsamenwerkingen. Met alle levels, gemixt en separaat (bijvoorbeeld een test met alleen Newbie bloggers). Zelfs deze laatste samenwerking heeft een enorme boost aan onze rankings en exposure gegeven.
Dat Blog Brains effectief, krachtiger en duurzaam is, wist ik al, maar dat de posities in de zoekmachine zo lang (zonder andere investeringen) stabiel zouden blijven staan, heeft mij zelf enigszins verbaasd. Je kunt hieruit opmaken dat kwalitatieve blogsamenwerkingen beter werken, per saldo veel goedkoper en effectiever zijn.
KAMIEL VAN RIEL, EIGENAAR
“