“Naamsbekendheid creëren voor HappySoaps en organisch vindbaar worden”
De opdracht
Naamsbekendheid creëren en organisch vindbaar worden: dat waren de belangrijkste doelen van HappySoaps toen ze begin 2020 bij ons aanklopten. De ambitie is om elke badkamer te vullen met plasticvrije producten en zo de cosmeticamarkt plasticvrij te maken. Een mooie missie waar wij als Blog Brains natuurlijk erg graag aan meewerken!
Fedde over de samenwerking met Blog Brains
“We zijn bij Blog Brains terechtgekomen omdat we de plasticvrije missie van HappySoaps graag onder de aandacht wilden brengen bij het grote publiek. Inmiddels hebben al tientallen bloggers geschreven over onze plasticvrije en natuurlijke verzorgingsproducten, waarmee we binnen 1 jaar topposities hebben behaald in de zoekmachines! Daarnaast is er unieke content gemaakt door de bloggers die we zelf ook graag wekelijks weer delen op onze social media kanalen. De mensen van Blog Brains zijn professioneel, goed bereikbaar en hebben verstand van zaken. Kortom: wij zijn erg tevreden over deze prettige, succesvolle samenwerking! Aanrader voor ieder bedrijf, ongeacht je grootte.”
Fedde – Marketing afdeling HappySoaps
De opdrachtgever
HappySoaps is in 2019 gestart als een vrolijk, fris en toegankelijk verzorgingsmerk voor iedereen. De collectie bestaat uit vegan shampoo bars, conditioner bars en body bars maar ook uit bath bombs, shaving bars en natuurlijke deodorant. Alle producten zijn een plasticvrije, bewust duurzame keuze. Er wordt dan ook geen grammetje plastic in de productie, opslag en verzending gebruikt. De producten zijn lief voor dieren en de planeet: geen palmolie, vegan en geen rotzooi.
De aanpak
Zoals bij vrijwel elke samenwerking zijn we begonnen met een kosteloze analyse. Op basis hiervan hebben we een strategie uitgewerkt en doelen bepaald. Oftewel: met hoeveel bloggers en uit welke levels kunnen de beste resultaten bereikt worden? De pitch is uitgezet onder relevante bloggers in de categorieën Beauty en Duurzaamheid. Hier zijn meer dan 100 enorm enthousiaste reacties op binnengekomen, waaruit we de 54 meest geschikte bloggers voor HappySoaps hebben geselecteerd. Hierbij hebben we ook gelet op het social media bereik, omdat exposure ook een belangrijk onderdeel is van de opdracht. Deze bloggers zijn verdeeld over drie verschillende levels, namelijk 22x Talent, 26x Wizard en 6x Genius. De bloggers zijn verspreid over de periode februari 2020 – mei 2021 ingezet.
Omdat naamsbekendheid creëren ook een belangrijk doel was voor deze opdracht, mochten alle bloggers een aantal plasticvrije producten van HappySoaps uitkiezen en reviewen voor deze opdracht. Zo is er unieke content ontstaan met mooi beeldmateriaal van de producten, die HappySoaps ook kon delen op hun social media kanalen. Ook hebben de bloggers zelf de foto’s en artikelen gedeeld op hun social media.
Voorbeelden van blogartikelen
De resultaten na een campagne looptijd van (ruim) 1 jaar
Toen we in februari 2020 met de campagne voor HappySoaps zijn gestart, bestond het assortiment vrijwel alleen nog uit shampoo bars en body bars. De focus lag in het begin dan ook vooral op de ‘shampoo bars’ en het creëren van naamsbekendheid.
Inmiddels is het assortiment flink uitgebreid en zijn er steeds meer trefwoorden bij gekomen. Vanaf mei 2020 zijn we ook bloggers gaan inzetten op de trefwoorden ‘conditioner bars’ en ‘natuurlijke deodorant’. Resultaat: mooie nummer 1 posities op de meest concurrerende trefwoorden! Later zijn hier de trefwoorden ‘lipbalm’ en ‘bath bombs’ bij gekomen. Ook voor deze trefwoorden is er na een aantal maanden samenwerken een enorm mooie stijging te zien!
Resultaat organische posities in Google
Trefwoord | Zoekvolume per maand | Beginpositie februari 2020 |
Eindpositie mei 2021 |
---|---|---|---|
conditioner bar | 880 | buiten top 100 | 1 |
conditioner bars | 880 | buiten top 100 | 1 |
body bar | 480 | 3 | 1 |
shampoo bar | 14.800 | 15 | 1 |
shampoo bars | 14.800 | 17 | 2 |
shampoo bar kopen | 140 | 5 | 1 |
natuurlijke deodorant | 1.300 | 48 | 7 |
lipbalm | 1.300 | 3 | 1 |
bath bomb | 2.900 | 8 | 4 |